Frågor & Svar

Vanliga frågor och svar på dem

Hur många stolpar behöver jag?

Hur fäster man stolparna?

Vilket avstånd skall man ha mellan stolparna?

Hur lägger man en slipersmur?

Kan man beställa specialmått?

Hur långt är det mellan reglarna på staketen?

Vad är det för impregnering på produkterna?

Kan man få färdigmålade staket?

Kan man måla på tryckimpregnerat?

Jag vill ha prislista/broschyr

Kan man köpa/hämta leveransen hos er?

Finns produkterna att köpa i någon affär nära mig?

Kan man beställa via telefon eller e-post?

Vad kostar frakten?

Hur fungerar förskottsbetalning?

Blir man kontaktad innan leveransen kommer?

Hur gör man om leveransen blivit transportskadad?

Har man rätt att ångra sitt köp?

Var hittar man kvalitet till bra priser?

 

 

Hur många stolpar behöver jag?
 
-Du behöver lika många stolpar som du har sektioner+ev grindar, plus en extra i änden som du börjar på.
 

 

Hur fäster man stolparna?
 

-Våra staketstolpar är gjorda för att skruvas fast i stolpfäste eller liknande.

Man kan gräva ned färdiga plintar eller gjuta själv och sätta i stolpfästen av U eller L form, det finns också stolprör i järn att slå ned om man inte har så stor påfrestning på staketet. Man kan också använda sig av våra åttakantiga stolpar med spets som man slår ned i marken.

 
 
Vilket avstånd skall man ha mellan stolparna?
 

-Vid staket bör ha samma avstånd (från centrum till centrum på stolparna) mellan stolparna som sektionerna är långa, 200 cm.

-Vid uppsättning av skärmar med vanliga stolpar skall mellanrummet mellan stolparna vara strax över bredden på skärmen. Använder man sig av våra monteringsstolpar med spår får man tänka på att spåren är 2 cm djupa och då skall det vara 4 cm mindre mellanrum än skärmen är bred.

 
 

Hur lägger man en slipers-/byggtimmermur?

 
-Man får först ta bort matjorden och lägga ett lager grus i botten. Lägg sedan de två första lagren med överlappning (som vid murning), därefter borrar man igenom båda slipersen med långt centrumborr, det brukar räcka med 2 hål/slipers. Slå därefter ned armeringsjärn igenom båda raderna samt ned så långt i marken som det går (så fäster det även i materialet under). Fortsättningsvis får man upprepa borrning varje/vartannat lager och kapa armeringsjärn som man använder som spikar. Ett tips är att lägga slipersen så att det lutar lite inåt mot materialet eftersom det efter tid brukar tryckas ut lite.
 

 

Kan man beställa specialmått?
 
-Ja, du kan få våra produkter i andra mått, dock är det lättare/billigare att tillverka mindre storlekar än de vi har eftersom vi har allt i färdiga delar. Har du ett staket som skall bytas ut med långt mellan befintliga stolpar kan det vara bäst att köpa det i lösvirke. Specialbeställningar tar självklart lite längre tid, man får räkna med 2-4 veckors leveranstid.
 

 

Hur långt är det mellan reglarna på staketen?
 

- Om man har befintliga stolpar kan det vara bra så att staketet passar, man kan också sätta en regel på befintliga stolpar för att få dem lite längre.

Måtten här anges efter stakethöjd, mått från nederkant spjäla till underkant regel / bredd på staketregel / avstånd mellan reglar / bredd på övre staketregel, resterande del av staketet är ovan regeln.

Stakethöjd 55-65 cm, 140 / 63 / 195 / 63 mm

Stakethöjd 75-85 cm, 190 / 63 / 285 / 63 mm

Stakethöjd 90 cm, 180 / 75 / 390 / 75 mm

Stakethöjd 100 cm, 180 / 75 / 490 / 75 mm

Stakethöjd 110 cm, 180 / 75 / 590 / 75 mm

Tänk på att staketet kommer att sitta 5-10 cm ovanför marken för att kunna klippa med trimmer och liknande.

 

 

Vad är det för impregnering på produkterna?
 
- Alla våra trädgårdsprodukter är riktigt tryckimpregnerade, de flesta är också av furu som tar upp impregneringen bättre. De produkter som ligger i mark (slipers, byggtimmer, stolpar och trallrutor) är i klass A, övriga produkter ovan mark är i klass AB.
 

 

Kan man få färdigmålade staket?
 
- Nej, vi har provat detta tidigare men har ingen möjlighet till det längre.
 

 

Kan man måla på tryckimpregnerat?
 
- Ja, men det skall sitta uppe en säsong så att träet torkar ut riktigt. Kontakta din färghandlare så hjälper dem dig med val av färg.
 

 

Jag vill ha prislista/katalog
 
- Länk till aktuell prislista hittar du här. Broschyrer har vi inte av kostnadsskäl, men alla våra produkter och deras dimensioner hittar du på vår hemsida.
 
 
Kan man köpa/hämta leveransen hos er?
 
- Vi har fabriksförsäljning vid vår fabrik på Brogatan i Lessebo på torsdagseftermiddagarna mellan kl 12-17 (april-oktober). Kolla gärna med oss innan så att vi har det du vill ha i lager eftersom det kan ta tillfälligt slut under säsongen. Du kan hämta beställda leveranser även på annan tid om du önskar.
 
 
Finns produkterna att köpa i någon affär nära mig?
 
- Tidigare hade vi återförsäljare runt om i landet men har gått ifrån detta eftersom de oftast ville sälja billiga produkter utan vår kvalitetsstandard. Du är välkommen att beställa hos oss, vi transporterar varorna hem till dig med humana fraktpriser.
 
 
Kan man beställa via telefon eller e-post?
 
- Javisst,  vi ser helst beställningar i vår webshop eller via e-post men det går också bra via telefon.
 
 
Vad kostar frakten?
 
- Vi har två olika fraktalternativ. Vid förskottsbetalning kostar frakten 695 kr (du får då en förskottsfaktura att betala när leveransen står klar hos oss). Alternativt 1195 kr vid betalning till chauffören vid leverans. Vi har ingen fakturaförsäljning till privatpersoner då vi blivit lurade på detta tidigare. Till Norrland och Gotland tillkommer 200 kr i frakttillägg.
 

 

Hur fungerar förskottsbetalning?
 
- Du beställer via webshop, telefon eller e-post och begär förskottsbetalning, vilket är det absolut billigaste fraktalternativet (närmare 90 % av våra kunder använder detta). När leveransen finns klar hos oss e-postar/skickar vi en förskottsfaktura på totalbeloppet till dig, så snart vi fått inbetalningen skickar vi leveransen. Du behöver på så sätt inte ligga ute med pengarna.
 
 
Blir man kontaktad innan leveransen kommer?
 
- Ja, Har du angett e-postadress så får du uppgifter om fraktsedlsnummer och kontaktuppgifter till DHL samma dag som leveransen avgått ifrån oss och du kan då själv kontakta dem om när leverans sker. DHL ringer annars innan de kör ut varorna och ni kommer då överens om när utkörning skall ske.
 

 

Hur gör man om leveransen blivit transportskadad?
 
- Anmäl skadan till DHL och till oss. Vi skickar nya ersättningsvaror så snart som möjligt.
 

 

Har man rätt att ångra sitt köp?
 
- Ja, har vi inte skickat leveransen kan man göra det utan kostnad. Har du fått leveransen tar vi tillbaka varorna och kunden får betala för fraktkostnaderna (vilka vid större leveranser kan vara mer än de fraktpriser vi tar ut). Påbörjade specialbeställningar kan inte återtas.
 

 

Var hittar man kvalitet till bra priser?

 

- Hos oss